YoungsterBoy
Bonjour!

hello fella nice to meet you

Meet Me There:

Story superboy ;) Chat

super song

one direction



credit

Design by : noorhidayah dayah
Beringat Sebelum Terkena
Saturday 23 August 2014 | 03:43 | 0 supehero saya

Assalamualaikum , 


Meh sat nak share info sikit . meh baca deh . huhu 

 Apakah yang dikatakan kecederaan ACL?

- kecederaan ACL di difinasikan sebagai ketegangan yang melampau atau berlaku koyakkan  samaada sedikit ataupun putus keseluruhannya pada ligamen itu.

- kedudukan ACL dan PCL adalah dalam keadaan bersilang seperti 'X'.  sebab itu juga ia dinamakan 'cruciate'
- secara lazimnya apabila kecederaan berlaku, ligamen seperti PCLcollateral ligamen dan miniscus juga akan turut mengalami kecederaan terutamanya pemain bolasepak dan pemain ski.

-oleh kerana kelainan atonomy dan kekuatan otot, kaum wanita lebih senang terdedah pada kecederaan ini. Kanak-kanak pula akan berlaku kekoyakan ligamen bersama-sama dengan cerbisan tulang dan perlu menjalankan pembedahan untuk membetulkan tulang. 

- MRI perlu dilakukan untuk mengetahui secara terperinci mengenai tahap kecederaan.

- JIKA ANDA TIDAK AKTIF bersukan lagi  dan tidak melakukan kerja-kerja berat, tidak perlulah pembedahan TETAPI bila anda berjalan akan terasa tulang kering seakan-akan terkeluar 'give away' dan penyakit arthritis akan berlaku lebih awal. 





*Sumber dari syeikhul google



Ok, back to the point . mesti pelik kan , awat la yang aku tetiba post entri macam acah-acah nak jadi doktor ney kan ? hahaha . *sesekali jadi doktor apa salahnya ye dok . Actually , lama dah nak tulis entri baru , tapi baru sekarang terajin . so baca je la ye . hope santai . 




First of all , sebenarnya yang aku menyibuk-nyibuk amik tau pasal info ni sebab doktor cakap yang aku ni di suspek kan maybe torkono sakit ACL . benda ni dah lama aku kena . hampir 4 bulan dah . fyi, aku kena masa time main bola dekat padang time petang-petang . yang sodihnye lepas injured aku terpaksa gantung but deh . haih nasib kau lah labi *orang cakap malang tak berbau . huhu



So sejak hari tu sampai lah ke hari ni , aku dah tak aktif dalam sports lagi . pity of me . jujur aku agak sedih and terkilan sangat bila dah tak dapat nak main bola macam dulu . dah la soccer ni sport kegemaran aku . nak buat camne kan. bila-bila masa je Allah boleh tarik nikmat tu. so, beringat sebelum terkena .




Nak dijadikan cerita , akibat dah tak tahan tengok kawan-kawan aku yang asyik berfutsal . Semalam buat pertama kalinya , aku buat come back . huhu . (curi-curi keluar main futsal) . nak dipendekkan cerita , malam tu bengkak lahai lutut aku . haha . habis kena bebel dengan mak aku . nasib baik bebel , tak marah . kalau marah aku terpaksa deh aku menadah telinga ney untuk dengar . terdetik dalam hati  , aku rasa mak aku nak marah tapi tak sampai hati kot . maybe dibiarkan aku untuk buat kesukaan aku kot . ( mak mana yang tak sayang anak kan ) hehe . sekali tepat sangkaan aku , mak aku cakap lebih baik aku bersukan daripada melepak tak tentu hala. tak gitu? *pastu mak aku cakap , kalau nak main jangan lasak sangat and paling penting bagi sembuh sepenuhnya dulu




So , kesimpulannya . to my frens out there, and yang baca post ney . i'm begging u guys . please please pray for me ya . doakan semoga aku tak kena operation . takut wooo . and paling penting aku dapat sembuh dengan baik and cepat . 

the end


Thnks for reading my story :)

0 comment(s)
Older Post