YoungsterBoy
Bonjour!

hello fella nice to meet you

Meet Me There:

Story superboy ;) Chat

super song

one direction



credit

Design by : noorhidayah dayah
Pengalaman Mengajar Buat Pertama Kali
Thursday 13 February 2014 | 00:44 | 0 supehero saya









Assalamualaikum , 
 

Lama sangat dah tak update blog sendiri tapi berjalan ke blog orang lain memang tiap masa. Seronok membaca ni sebenarnya , tapi minat tu lebih cenderung menulis dari membaca. Oleh itu , aku terdetik hati pulak tiba-tiba untuk post entri baru . hmm , aku just nak share dekat korang pengalaman aku jadi guru ganti . aktiviti lepasan spm la katakan .

Okay lah, pengalaman menjadi guru ganti di Maahad Tahfiz Darul Quran Sabak Bernam memang pengalaman yang tersangatlah baru bagi aku . In short, aku boleh kata ini satu pengalaman yang menarik dan best untuk dikongsikan bersama. Alhamduliah, sememangnya proses pembeljaran aku selama 5 tahun dekat sekolah dulu sedikit sebanyak membantu aku untuk menyesuaikan diri dekat sini.

Pertamanya, dari segi communication skill . Antara semua, aku rasa aspek ini paling penting . Sebenarnya itulah yang menggambarkan personaliti kita , apa orang kata, 1st impression gitu . hahaha . Cabaranya yang aku tempuhi kat sini aku kena beranikan diri untuk bersuara . haish , yang ni yang aku lemah . maklom lah , aku ni level confident kurang . darah gemuruh tinggi , memang hampeh la senang cerita . yela , mana taknya , budak lepasan spm kena mengajar budak yang muda berapa tahun je dari aku . memang tak la kan . Aku masa tu dah terfikir dah , boleh pergi ke aku dengan kerja macam ni . dah la aku ni bukan jiwa mengajar , tapi atas faktor dorongan dan sokongan parents aku , aku mencuba jugak lah nasib kan . at least , ada jugak duit yang aku boleh jana hasil titik peluh aku . Tuah ayam nampak dikaki , tuah mansia siapa yang tahu kan ? hmm , masa mula-mula tu gugup jugak lah nak bercakap . tapi, lama-lama tu , alhamdullilah , keyakinan dan keberanian tu datang sendiri . hehe 


Next , aku ingat dia call terus lah dapat kerjanya kan . sekali , tak pasal kena interview dulu . oh my god , dah lah tak buat preparation pape , tiba-tiba kena temu duga , apak ah , aku rasa macam dah fed up dah masa tu . Tapi , tanpa aku duga , aku ternampak lah seorang budak ni , dialah yang selalu bagi aku semangat , motivasi dekat aku , kawan baik lah katakan , dia pon kerja dekat situ . hoho . Tiba-tiba aku rasa lain macam . Rasa macam dapat power pulak .  pengetua tu pon soal punya soal punya soal , aku pon jawab punya jawab ( main ikut sedap aku je ). Finally , syukur alhamdullilah aku di terima untuk mengajar dekat situ .

Petang hari tu , bermulalah tugas aku sebagai murabbi . Sesampainya aku dekat tempat mengajar tu , ada seorang budak ni datang dekat aku , "Assalamualaikum , ustaz ney kawan ustazah U*** ye ? ". hehe . Aku angguk je . aku tengok budak-budaknya macam baik saje . harapnya lah kata aku dalam hati . Lepas tu kelas pon bermula , aku minta seorang demi seorang perkenalkan diri . biasalah kan , pepatah orang melayu arab ada kata , " tak kenal , maka taaruf " before that , students aku semuanya ada 16 orang saje . sekolah swasta lah katakan . Paling dewasa 17 tahun dan paling muda 11 tahun . Macam-macam jugak karenah budak-budak ni . Teringat aku masa zaman sekolah dulu . haha . kira macam throwback la ni .
budak-budak nakal tu mesti lah adakan . macam aku jugak dulu ,  rasa kesian jugak dekat ustaz Hamdi dulu , susah payah dia paksa kitorang sebab nak didik jadi manusia berguna . so , inillah hasilnya . Thanks ye ustaz sebab didik saya jadi macam ni :)

Lepas lebih kurang seminggu lebih tu , aku dah rasa macam serasi , aku rasa macam seronok pulak mengajar ney , huhu . Yela , sampai kawan-kawan kampung aku panggil pak ustaz , imam besar , yang tak blah , pencetus ummah pon keluar . haha . ada-ada je la diorang ni . tapi kadang-kadang tu ada jugak la terasa kan . biasa la manusia  tak semuanya sempurna , serba serbi kekurangan . Mak aku selalu pesan ,  jadi guru ni kena banyak bersabar , jangan diikutkan amarah tu . hmm , nasib baik lah aku boleh pikir lagi yang mana baik yang mana buruk, paling teruk pon aku denda budak-budak tu kalau diorang buat sala , denda jalan itik keliling surau . Tapi still jugak ada yang kecam aku . haish , sabar je la . budak-budak sekarang makin lama makin manja , buat itu tak boleh , buat ini tak boleh , balik-balik cikgu yang kena saman . 

Tapi , setelah aku merenung sejenak , aku fikir semua yang berlaku mesti ada hikmahnya kan , maybe ni balasan hukum karma dekat aku kot yang Allah nak tunjukkan , yela dulu aku pon bukanlah budak yang baik mana . Nakal jugak aku . hehehe . mungkin ni lah khilaf dosa aku dulu . Nak tak nak aku kena terima kan .  
Lastly , tamat jugak amanah yang aku pikul . aku berhenti selepas dua minggu . guru tetap dah daftarkan diri . Time nak balik jumpa pengetua tu , budak-budak semua macam nak tahan aku supaya janganlah berhenti . sayang jugak diorang dekat ustaz diorang ni ye .hehe . terharu seketika . wakkakka . biasalah kan apa yang ada depan mata biasanya kita tak pernah hargai , tapi bila benda tu dah tiada , mula lah nak mencari kan ? Alhamdulillah gaji aku dapat rm400 . bersyukur sangat . dapat lah jugak kan , daripada tak ada . So , pape pon conclusionnye dekat sini , firstly , buat baik dibalas baik , buat balas dibalas jahat . secondly , carilah rezeki yang halal . hehe .

sekian , terima kasih

 

peace yaw :)







Thnks for reading my story :)

0 comment(s)
Older Post | Newer Post