YoungsterBoy
Bonjour!

hello fella nice to meet you

Meet Me There:

Story superboy ;) Chat

super song

one direction



credit

Design by : noorhidayah dayah
Pentingnya Peperiksaan Sebenarnya
Friday 5 October 2012 | 21:03 | 3 supehero saya



Assalamualaikum...


lama rasenye tak update blog aku ney . dah berhabok-habok da jadinye blog ney . hahaha . hmm . tak taw la nape hari ni idea aku tibe-tibe datang mencurah-curah , bak air ujan yang lebat dan tak mampu untuk ditadah lagi . so aku nak citer pasal langkah-langkah persediaan exam aku sebelum SMATQ konon-kononnya la kan .haha . pengalaman menjalani exam besar macam PMR taon lepas membuatkan aku menganggap peperiksaan sebagai sesuatu benda yang sangat penting dalam hidup aku . 



Sebenarnye , peperiksaan ni memerlukan sikap kita yang perlu bijak kawal keadaan dan ambil kesempatan . ney antara benda yang paling aku titik beratkan :



1. Tepati masa 

masa waktu peperiksaan besar camni la , baru aku tekankan pasal masa . kalau tak, tak de maknenye nak tepati masa . hehe . rata-rata aku tengok kawan-kawan aku pun cuba menepati masa dan memperbanyakkan ruang untuk belajar. semua bende jadi cepat . makan dengan cepat, mandi pun cepat, tidur pun sedikit . banyak lagi la . Bak kata orang, tiada masa kosong yang dibiarkan berlalu. 



2. Banyak Membaca dan ulangkaji


Sememangnya, pada masa ini tabiat membaca buku mula mucul dengan tanpa diundang. Semuanya menjadi rajin. Banyak menulis, banyak membaca dan banyak membuat ulangkaji. Semuanya menjadi banyak yang sebelum ini asyik sedikit . 





3. Budaya Meminta Maaf

Bila ye waktu kita semua saling bermaafan selain daripada waktu raya?rasenye waktu dekat dengan peperiksaan je kot, betul tak? Jadi, aku gunakan waktu ni untuk mintak maaf . Malah, kawan-kawan aku sume pon sama jugak . hmm . besenye sebagai pelajar ostel macam aku ni aku akan  telefon family yang kat rumah untuk minta maaf dan mintak dorang doakan kejayaan aku. Kalau waktu lain, sangat-sangat susah untuk aku berbuat demikian. Kenapa? aku pun tak tahu sebabnya . Macam peperiksaan adalah waktu perpisahan selama-lamanya. huhu .



4. Banyak Berdoa Dan Beribadat

Ada orang cakap, bulan puasa adalah bulan ibadat bermusim bagi umat Islam. Pandangan itu tidak benar, selain bulan puasa, pelajar Islam juga suka beribadat waktu peperiksaan. Selama ini tidak pernah solat hajat, waktu peperiksaanlah baru nak solat hajat dan baca doa panjang-panjang. Baca al-quran banyak dan beristighfar.

Apa yang aku nak  kongsikan di atas bukanlah dengan tujuan untuk mempersendakan amalan-amalan ini yang bermusim, sebaliknya aku nak kita mengubah pandangan kita tentang peperiksaan. Jika selama ini kita memandang peperiksaan sebagai sesuatu yang buruk dan tidak penting kepada penting dan bermanfaat. Buktinya, perubahan yang berlaku ke atas diri kita pada ketika itu. Apa salahnya, kita menggunakan ruang-ruang seperti ini untuk meningkatkan diri kita dan melakukan perubahan.

Ketahuilah, orang yang hebat adalah orang yang banyak diuji. Selagi mana, kita tidak menempuh ujian dan tapisan selagi itulah kita tidak tahu sejauh mana kemampuan kita.

Selamat menempuh ujian dan peperiksaan . Semoga aku dan rakan-rakanku berjaya dalam menempuhinya. ameeenn .



Thnks for reading my story :)

3 comment(s)
Older Post | Newer Post